Designing for a change in perspective

- 3 voorbeelden -

Een probleem of vraagstuk vanuit een ander perspectief bekijken kan nieuwe inzichten opleveren. In mijn onderzoek ga ik op zoek naar hoe ik als ontwerper verschillende manieren van kijken kan stimuleren, zodat er een nieuwe blik op onze werkelijkheid en beeldvorming ontstaat.  


In deze post geef ik drie voorbeelden van projecten die door middel van storystelling en ontwerp nieuwe perspectieven creëren op verschillende onderwerpen:

1. 51 sprints - De equalizer: een video-essay over de 100-meter sprint
2. Koppie Koppie: mokken met foto's van andermans kinderen
3. Ongesigneerd: een podcast over onopvallend design


Per project geef ik aan wat de relevantie is voor mijn onderzoek en wat ik inspirerend vind aan de gekozen manier van het vertellen van het verhaal.




1. 51 sprints - De equalizer
Random Studio - Opdrachtgever: Nieuwe instituut Rotterdam

Een video-essay en interactieve online-ervaring met de iconische 100-meter sprint als startpunt om de complexiteit van verhalen te visualiseren die zich achter de Olympische Spelen afspelen.


Door de Spelen te deconstrueren met behulp van mediaberichtgeving en gegevens, worden deze verhalen zichtbaar. Onderwerpen zoals sekse, huidskleur en afkomst, maar ook hoe er een beeld wordt gecreëerd van hoe ons lichaam eruit zou moeten zien en hoe de atleten als symbool staan voor hun land.

equilizer

De Equalizer nodigt mensen uit om vijf belangrijke verhalen en hun historische verhaal voor de Olympische Spelen op sprintprestaties te bekijken, zodat gebruikers op hun eigen manier met de gegevens kunnen communiceren. Je kunt de geschiedenis herschrijven door de uitkomst van een bestaande sprint van 100 meter aan te passen of ervoor kiezen om een nieuwe opstelling samen te stellen. Door alle data te combineren, door mensen weg te halen of juist factoren toe te voegen begin je als kijker te zien dat de atleet meer is dan alleen een hardloper in een race. 

Schermafbeelding 2018-12-16 om 19.06.55

Relevantie

Deze manier van storytelling waarbij data uit de media en filmmateriaal van de Spelen door de jaren heen wordt gecombineerd om tot nieuwe inzichten te komen is heel sterk. Dit vind ik een goed voorbeeld van hoe je ontwerp en het combineren van verhalen kunt inzetten om tot nieuwe perspectieven te komen.


Op de website van Random Studio is ook een video te zien waar alleen de videobeelden van de sprints achter elkaar te zien, waarbij een voice-over het verhaal vertelt. Maar doordat de gebruiker zelf de data kan combineren en analyseren, wordt deze persoonlijk betrokken bij het verhaal. Daarnaast vind ik de toepassing van het (grafisch) ontwerp sterk. Er wordt gebruik gemaakt van de originele filmbeelden van de sprinters, waarbij het grafisch ontwerp puur is toegepast om een nieuwe samenstelling van beelden te maken en de mogelijkheid biedt om te resultaten te vergelijken.





2. Koppie Koppie
Yuri Veerman & Dimitri Tokmetzis - Opdrachtgever: Stichting Setup

Wie kent hem niet? De mok met eigen foto. Kunstenaar en ontwerper Yuri Veerman en journalist Dimitri Tokmetzis bedachten de campagne Koppie Koppie: een webshop waar je mokken kunt kopen, bedrukt met foto’s van andermans kinderen. De campagne gaat in op hoe mensen zonder na te denken foto’s plaatsen op internet en deze dus openbaar stellen voor iedereen, waar Yuri en Dimitri gebruik van maken voor de webshop. De campagne kreeg aandacht van zowel nationale en internationale pers, van Koffietijd tot CNN. 

Relevantie

Een heel andere manier van storytelling, waarbij het verhaal en de boodschap binnenkomt door te shockeren en te confronteren. Enerzijds wordt het onderwerp Privacy met humor gepresenteerd door gebruik te maken van een quasi primitief maar welbekend product en cadeau: de mok bedrukt met een persoonlijke foto. Anderzijds is het een serieuze boodschap: er wordt op een pijnlijke manier blootgelegd hoe makkelijk we met het delen van persoonlijke informatie omgaan. Door het uitvergroten van dit fenomeen door het in een andere context te plaatsen en de mokken daadwerkelijk te verkopen, laat het mensen vanuit een ander perspectief naar het onderwerp kijken.




3. Ongesigneerd
Tjitske Musische en Laura Stek - In samenwerking met VPRO


KAART

De wereld van alledaagse ontwerpen die over het hoofd worden gezien: de grijze straatlantaarn op de hoek, de bochten van de A2, de gleuven van de brievenbus of het putje van het urinoir. In de VPRO-podcast Ongesigneerd worden verhalen verteld achter deze onopvallende objecten en gaan Tjitske en Laura samen met ontwerpers, gebruikers, historici en filosofen in op wat deze alledaagse ontwerpen zeggen over ons en onze samenleving. De inmiddels 18 afleveringen die zijn gemaakt zijn te beluisteren via de VPRO website

website

Relevantie

De relevantie van dit project zit hem voor mij enerzijds in het onderwerp dat wordt aangesneden. Namelijk de alledaagse ontwerpen die we eigenlijk als vanzelfsprekend beschouwen, maar tegelijkertijd wel veel zeggen over onze manier van leven en hoe we ons van A naar B in de openbare ruimte bewegen.


Anderzijds zit de relevantie in de gekozen manier van het verhaal vertellen, namelijk in de vorm van een podcast. In eerste instantie spreken podcast mij niet direct aan, omdat je alleen kunt luisteren en dus niets ziet. Maar integendeel: de verhalen zijn heel dynamisch samengesteld, de presentatrice vertelt en tussendoor worden passende geluiden, quotes van ontwerpers en geïnterviewde gebruikt om het verhaal divers en boeiend te houden, zelf over een onderwerp als ‘een stoeptegel’. Daarnaast is er een interactieve stadskaart geïllustreerd waarbij je tijdens het luisteren al de onopvallende, alledaagse ontwerpen in de openbare ruimte kunt verkennen. 


Een mooi voorbeeld van hoe de luisteraar getracht wordt om met een ander perspectief naar alledaagse ontwerpen te kijken.




Laat een bericht achter